مقدّمه کتاب « شمیم قائم» نوشته استاد فاطمه اعتمادی رحمۀ الله علیها
در طلیعه طلوع طلایه دار عدالت و در صبحدم فروغ داعیه دار سعادت، وصی اوصیاء و ولی اولیاء حضرت بقیۀ الله ارواحنا فداء که به امید ظهورش عالم پایدار و به رَشک حضورش انسان ماندگار است؛ مشتاقان کوی و شیفتگان رویش با گرفتن سِلاح صَلاح و پوشیدن زره تقوی، خانه دل را به یادش مزیّن و کاشانه جان را به نامش آزین می بندند.
بهترین زینت و برترین آیین، آراستن عقل به معرفت امام و آرایش جان به کمال آن انسان کامل است.
بی تردید عقلِ با معرفت به همراه جانِ با کمال زمینه حیات طیبه و زندگی سعادت آفرین را ایجاد می کند و اگر چنین بهره ای برای انسان نباشد مرگ و حیات او جاهلی و شقاوت بار خواهد بود .
« مَن ماتَ وَ لَم یَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ مَاتَ مَیتَةً جاهِلِیَّةً » 1
یکی از مهمترین دغدغه های امروزي انسان که آرامش حیات و راحت ممات را از او سلب کرده و دنیا را برای او مبهم و عُقبا را از وَهم آکنده ساخته، شناختن چهره ای است که بتواند آسایش را برای انسان تأمین کند و او را به حق آشنا و در مسیر آن پویا گرداند و ملاک انسانیت باشد .
امروز این ضابطه کمال و ملاک انسانیت که اعتدال فکری، عقیدتی، روحی و عملی انسان را تأمین و تضمین میکند در عرصه ظهور و در دسترس جامعه کنونی نیست. از این رو بشر همواره دنبال گمشده ای می گردد که وجود او را حتمی می داند اما به راه شناختش پی نبرده است و نه تنها ارض و سماء طبیعت بدون حجت استوار و پابرجا نمی ماند « لَو بَقِیَتِ الأرْضُ بِغَیْرِ اِمامٍ سَاعَةً لَسَاخَتْ » 2 که زمین و آسمان اندیشه انسانی نیز بدون حجت با بحران و تلاطم روبرو خواهد شد.
زیرا هیچ گونه میزانی در سراسر هستی خود احساس نمی کند و شاهد ضلالت و گمراهی خویش می شود که:
« اَللهُمَّ عَرِّفنِی حُجَّتَک فَإِنَّکَ إن لَم تُعَرِّفنِی حُجَّتَک ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی» 3
آری پرده های غیبت حجاب مادی نیست بلکه دیوارهای ضخیم جهالت و ضلالت است که چیزی جز فروغ وحی ناب و سروش عقل فراخ، توان دفع این حجابهای ظلمانی را ندارد و موجبات غیبتِ آن باقیمانده بزرگ الهی و آخرین امید جوامع انسانی نیز همان تارهای جهل و پودهای ظلم است که بر دور عقل و قلب انسان چیده شده و اُفق دید او را محاصره کرده و در نتیجه از رؤیت جمال خورشید محروم مانده است.
از این رو دیدار یار و در آغوش کشیدن آن شاهد محبوب تنها از کسی ساخته است که صراط ارتباط و سبیل حضور را با در دست داشتن محبات قرآنی و انوار روایی ائمه اطهار و مُشتعل داشتن سراج عقلانی طی کند.
از این رهگذر سالکانی که چشم دل باز و گوشی جان شنوا داشتند، سیمای آن یوسف مصری را دیده و صورت دلپذیر آن داود کنعانی را شنیده اند.
امام کاظم عليه السّلام فرمود :
« یَغِیْبُ عَنْ اَبْصَارِ النَّاس شَخْصُهُ وَ لا یَغِیْبُ عَنْ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ ذِکْرُهُ » 4
وجود مادی او از چشمان ظاهری مخفی است اما یاد و نام او از قلوب انسانهای با ایمان غایب نیست.
در جهان کنونی داعیه اصلاح بیش از هر چیز ذهنها و دلها را به خود مشغول داشته است. لذا همگان به منظور رسیدن به آن تلاش می کنند اما هر چه سعی می کند و سریع گام بر می دارند صَلاح را از خود دورتر می بینند و می یابند که نه به صلاح معرفت دارند و نه مُصلح را می شناسند و نه به راه ارتباط با مُصلح و صلاح آشنا هستند. غافل از آنکه مُصلح جهانی حقیقتی غیبی است که شهودی شده و ملکوتی است که مُلکی شده و اگر علائم و نشانهای غیبت و ایمان به او که فرستنده اي مُصلح است حاصل نشود همواره از مسیر صلاح دورتر و از مصلح کل بیگانه تر می شوند.
انتظار که قلب تپنده دوران غیبت است زمینه ساز روزگار شهود و حضور است و کسانی که حقیقت انتظار را با آمادگی عقیدتی، اخلاقی و عملی در خود نگه می دارند و خود را به اندیشه تابناک آن منتظر حقیقی نزدیک می کنند صلاح جویان واقعی هستند.
کتاب حاضر با عنوان « شمیم قائم عجّل الله تعالي فرجه الشّريف » از سلسله درسهای بانوي عظيم الشّأن مرحومه سركار خانم فاطمه اعتمادي رحمۀ الله علیها، مديريت محترمه مدرسه علميه فاطمة الزهراء توس سلام الله علیها و مدرس مدرسه علميه نرجس سلام الله علیها است كه در طي سنوات متمادي و جلسات متعدد درباره انتظار حضرت ولي عصر عجّل الله تعالي فرجه الشّريف و وظيفه حقيقي منتظران در ايام غيبت با استناد به آیات و روایات ائمه معصومین علیهم السّلام سخنراني كرده اند.
اميد است كه این مجموعه بتواند روح بزرگ مرحومه مغفوره خانم اعتمادي رحمۀ الله علیها را از اين تلاش ناچيز خشنود کند و حداقل دِيني كه از ايشان به خاطر تلاشهاي شبانه روزي براي خدمت به حوزه فاطمة الزهراء توس سلام الله علیها برگردن ماست مرتفع گردد.
پی نوشت ها
1 . محمد باقر مجلسي ، بحار الأنوار الجامعة لدرر اخبار الأئمة الأطهار ، ج 51 ، چ مكرر ، تهران : اسلاميه ، مختلف ، ص 160 . شيخ صدوق ، كمال الدين و تمام النعمة ، ج 2 ، چ 2 ، تهران : اسلاميه ، 1395 ق ، ص 409 .
2 . همان، ج 23 ، ص 21 و 24 و 28 . محمد بن يعقوب كليني ، اصول کافی ، ج1 . تهران : اسلاميه ، 1362 ، ص179 .
3 . همان ، ج 53 ، ص 187 . شيخ صدوق ، كمال الدين و تمام النعمة ، ج 2 ، ص 512 .
4 . محمد باقر مجلسي ، بحار الأنوار الجامعة لدرر اخبار الأئمة الأطهار ، ج 51 ، ص150 . شيخ صدوق ، كمال الدين و تمام النعمة ، ج 2 ، ص 368 . هاشم بحراني و هاشم رسولي محلاتي ، الإنصاف في النص علي الأئمه ، ترجمه رسولي محلاتي ، چ 2 ، تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامي ، 1378 ش ، ص 40 .